Leder
Marianne Grim
30 54 20 04
marianne@lindersvold.dk
Skræddersyede forløb
Heldagsskolen Lindersvold tilbyder skræddersyede forløb til børn og unge, der lider af skolevægring. Det kan blandt andet bestå af:
- Besøg og undervisning i hjemmet
- Aktiviteter, der fremmer relations-dannelsen og skaber tillid mellem eleven og de voksne på skolen, som f.eks. ture og udflugter.
- Gradvis udslusning i et lille, overskueligt klassemiljø, evt. først nogle kortere perioder som gradvist øges i længde
- Periodevis enkeltmandsundervisning ved behov
- En individuelt tilrettelagt undervisningsplan, der tilgodeser den enkelte elevs faktiske faglige standpunkt og giver mulighed for at opbygge selvtillid i forhold til skolearbejde.
Bekymrende skolefravær / skolevægring:
“Det vigtigste er at gå langsomt frem”
Der kan være mange ting på spil, når børn ikke vil gå i skole. På Lindersvold har vi specialiseret os i svær skolevægring. Tid, tillid og ro er nøgleord i indsatsen.
De fleste børn i Danmark har haft en pjækkedag eller to. Men hos børn, der kæmper med svær skolevægring, kan det være måneder eller år, hvor han eller hun ikke har været i skole. På Heldagsskolen Lindersvold har alle eleverne forskellige psykosociale udfordringer og skolevægring i nogen grad, men forstander Marianne Grim forklarer, at den sværeste skolevægring ofte bunder i angst: ”Der er tale om elever, der har udviklet en form skolefobi.” siger hun.
Med bittesmå skridt
Også Børns Vilkår og Egmont Fonden, der sidste år udgav en rapporten ”De Tomme Stole” om bekymrende skolefravær, beskriver skolevægring som:
” … en type fravær, der ofte er relateret til forskellige angstproblematikker og generelt negative følelser forbundet med skolen.”
Marianne Grim forklarer, at noget af det, medarbejderne på Heldagsskolen derfor har størst succes med, når de arbejder med denne elevgruppe, er langsom eksponering: ”Vi tager udgangspunkt i elevens interesser, og så går vi med bittesmå skridt efter succesoplevelser. Vi arbejder med low- arousal, det vil sige at vi ikke presser eleven, for hvis du først begynder at presse, kan du tabe det hele på gulvet”
Glæde er succesparameter
Den tålmodige indsats er nemlig en af de vigtigste forudsætninger for at få eleven tilbage i klasselokalet. Børn, der kæmper med voldsom skoleangst, kan ikke presses til at gå i skole. Mange af børnene af desuden kravafvisende, hvilket betyder at de reagerer meget negativt på enhver form for følelse af at blive presset, siger Marianne Grim:
”Vores vigtigste succesparameter er, at de kommer til at kunne lide at være i skole”
Tilliden skal genopbygges
En forudsætning for, at det kan lykkes, er at eleven genvinder sin tillid til skolen:
”Den gode relation er så vigtigt i det her arbejde. Der er tale om børn, der har mistet tilliden til skolen, og den tillid skal vi genopbygge. Det gør vi ved at lytte til dem”, siger Marianne Grim.
Derfor tager undervisningen altid udgangspunkt i elevens egne interesser og færdigheder. Alle elever får lagt en individuel undervisningsplan, når de starter på skolen, fortæller Marianne Grim. Nogle får til at begynde med undervisning i deres eget hjem, mens andre starter i det fri med gåture i naturen eller forskellige udflugter, der styrker relationen mellem lærer og elev.
”Vi møder eleven, hvor han eller hun er, så vi sikrer, at der er fokus på succeserne og ikke på nederlagene. I det hele taget handler det om at sørge for, at eleven trives bedst muligt.
Vores erfaring er, at trivslen skal være i top, før eleven falder til ro.”
”Vores vigtigste succesparameter er, at eleverne kommer til at kunne lide at være i skole”
Mikkel fortæller
“Jeg kom til Lindersvold efter en lang periode, hvor jeg havde været hjemme, haft meget fravær i skolen og var meget nedtrykt. Det har været rigtig godt for mig at være her. Jeg er blevet meget mere social og åben for andre.”
LINKS
ADRESSE
Heldagsskolen på Lindersvold
Lindersvoldvej 5A
4640 Faxe
CVR 32584292