Naturklassen bygger hus

Vores får skal have tag over hovedet, og det er eleverne i naturklassen, der har regnet ud, hvordan læskuret skal bygges. Retvinklede trekanter kan bruges til meget. De er blandt andet uundværlige, når man skal regne ud, hvordan et læskur til Lindersvolds små dværgfår skal bygges, så det bliver snorlige.

I naturklassen, der er et tilbud til elever på Heldagsskolen på Lindersvold, foregår det meste af undervisningen i det fri. Opgaverne tager udgangspunkt i praktiske udfordringer, og de sidste uger har eleverne arbejdet med anvendt matematik, mens de har bygget et vinterhi i træ.

”Undervisning på papir kan blive meget abstrakt. Når vi i stedet anvender matematikken til at løse praktiske opgaver, fx til at bygge et fårehus, responderer vores elever meget positivt på undervisningen”, siger Alexander Benesch, der er lærer i naturklassen.

Det har indtil videre taget seks hele skoledage fordelt over tre uger at bygge huset, der nu kun mangler et tag. Det er lang tid, det ved Alexander Benesch godt. Men det er også en af årsagerne til, at han og hans kollegaer sagde ja til projektet.

Det du lærer, skal kunne bruges til noget

”Det er ikke alle vores børn, der er så skolevante, og det kan være udfordrende for dem at arbejde systematisk og følge projekterne til dørs. Her får vi virkelig øvet os i at være vedholdende.”

Konkrete målsætninger styrker motivationen. I store træk er projektet gået godt, synes han. Naturligvis har der været dage, hvor motivationen ikke har været i top. Men bliver projektet ikke færdigt, får fårene ikke tag over hovedet. Det er en meget konkret målsætning, som det er været let for eleverne at forholde sig til.

”Vi synes der er stor værdi i, at børnene kan se, at projektet bliver færdigt. En af vores mottoer er, at det du lærer, skal kunne bruges til noget. Det er jo det, der er kernen i den praktiske undervisning,”  siger han.

Næste udfordring er ottekantet

Nu, hvor eleverne i naturklassen har fået styr på de retvinklede trekanter, glæder Alexander Benesch sig til det næste projekt: At opføre den nye bålhytte, der blandt andet bliver naturklassens nye klasseværelse. ”Dét bliver sjovt. Bålhytten er nemlig ottekantet, og det giver jo en masse nye muligheder for matematisk læring.”

Læs de seneste artikler her

Det bedste var at hjælpe de andre

Det er ikke præmierne, Emil husker bedst. Men oplevelsen af at kunne hjælpe sine kammerater. En heldagsskoleelev fortæller om sine oplevelser til OL i efteråret 2022.