Vores Nyhedsbrev

Læs flere artikler fra vores nyhedsbrev her.

Vores OL er altid i udvikling

Den første weekend i september er programmet hvert år fast: Vi skal til Tvind for at deltage i OL. Det er en sportsdyst, der har en lang tradition bag sig, men som også er i konstant udvikling for at tilpasse sig de børn og unge, vi tager med.

Det regner, men humøret er højt og der er snak og latter overalt. Om et øjeblik starter årets OL på Tvind, og hundredvis af børn og unge fra skolecentre landet over samles med deres pædagoger og lærere på en af de store plæner under den rød- og hvidstribede vindmølle.
Mange af skolerne har kreeret bannere og skilte, og så begynder folkemængden at bevæge sig i samlet flok; en indmarch, der skal markere at OL nu er skudt i gang.

En del af noget større

OL på Tvind bliver afholdt den første weekend i september, og er arrangeret af de lærerstuderende på Det Nødvendige Seminarium.
Der er tale om en sportsbegivenhed, der har et pædagogisk sigte: Nemlig at få deltagerne til at føle og mærke, at de er en del af noget større end dem selv.
Sådan har det været de sidste tyve år eller mere, og det er derfor en traditionsrig begivenhed, som mange af vores egne børn og unge oplever for første gang i år.

Noget for alle

Der er mange kategorier at vælge imellem, når deltagerne skal dyste: Både traditionelle sportsgrene som basket, badminton og stafetløb, men også mere utraditionelle som vandballonvolley, puslespil og støvlekast.
På den måde er der nemlig tilbud til alle, også dem, der egentlig ikke bryder sig om sport – eller som har det bedst med rolige og indadvendte aktiviteter.

Det vigtigste er at være med

Sådan har det ikke altid været; i starten, da OL blev grundlagt, var de teknisk krævende, fysiske discipliner i centrum. Men målgruppen på skolecentrene har ændret sig gennem årene, og kategorierne har naturligvis fulgt med. Der bliver uddelt medaljer med rund hånd, for følelsen af sejr og den selvtillid, der følger med, er vigtigt. Men allervigtigst er det, at så mange som muligt deltager i de discipliner, de nu engang kan overskue, og får en følelse af at være en del af fællesskabet.

Coronapause er endelig slut

I år har mange af deltagerne været ekstra spændte. For på grund af corona har der i flere år ikke været afholdt traditionelt OL, og derfor er der mange, der ikke har prøvet at være med før. Men da de fleste har prøvet at deltage være med i en kategori eller to, bløder deltagerne langsomt op, og snart suser mange af Lindersvolds deltagere hjemmevant rundt på de store områder.

Nogle får våde sokker af at spille vandballonvolley, mens andre lægger puslespil på rekordtid. Mange mødes i madteltet over en burger eller et stykke kage, og som dagen skrider frem, stilner regnen af og solen bryder igen frem over de mange hundrede deltagere.

“Allervigtigst er det, at så mange som muligt deltager i de discipliner, de nu engang kan overskue, og får en følelse af at være en del af fællesskabet.”

At erkende verden gennem kunst

Kunstoplevelser og kreative arbejdsprocesser er et fundamentalt værktøj som hjælper underviserne og eleverne til at identificere den enkelte elevs læringsstil og styrkesider.

“Noget ind på pluskontoen”

“Vi vil rigtig gerne bidrage til at vores elever oplever sig selv, som værdifulde og betydningsfulde individer. At de oplever sig stærke, dygtige og robuste. De skal have noget ind på pluskontoen.”

Fysikundervisning i det fri

Hver torsdag låner vi den lokale kommunes fysiklokaler til vores udskolingselever. Denne gang skulle eleverne først indhente vandprøver fra vores nærliggende strande.

At kunne mærke den enkelte

Poul Grønhøj er daglig leder på Heldagsskolen Lindersvold. Lige nu har han meget fokus på, hvordan elever med skolevægring bliver hjulpet bedst. Og så glæder han sigt til at starte en spritny 0.klasse op.